Rasvjetna tijela bez leće |
Obasjavači |
Konstrukcija obasjavača je krajnje jednostavna: žarulja, zrcalo i kućište. Snop svjetla koji daju je vrlo širok, prelo 100 st., a efikasnost izvrsna jer se u jednostavnoj konstrukciji svjetlo nema gdje izgubiti. Efikasnost ne smijemo pobrkati sa intenzitetom svjetla. Obasjavač snage 1000 W će na zadanoj udaljenosti dati niži intenzitet svjetla nego Fresnelov reflektor iste snage, ali ne zato što bi bio manje efikasan, već iz razloga što će osvijetliti veću površinu. Po efikasnosti obasjavači su znatno ispred Fresnelovih reflektora. Svjetlo obasjavača ima dvostruki karakter. Dio dolazi izravno od žarulje, a dio je reflektiran od zrcala. Prvi je tvrđi i jačeg intenziteta, a drugi mekši i slabiji. Predmeti osvijetljeni obasjavačem bacaju dvostruku sjenu: tvrđu od izravnog svjetla žarulje i oko nje drugu, slabiju i mekšu, od svjetla koje je reflektiralo zrcalo. Mnogi obasjavači su opremljeni vratima, ali njihova upotrebljivost je vrlo upitna. Gornja i donja vrata su nešto djelotvornija od bočnih jer je zbog izduženog oblika žarulje lakše kontolirati vertikalni dio svjetlosnog snopa. No čak i kada vrata potpuno zaklone žarulju, dio svjetla reflektiran od zrcala će se provući ispod njih. Obasjavači nalaze primjenu u situacijama kada je potrebno osvijetliti velike površine, na pr. pri ravnomjernom osvjetljivanju pozadina. |
Simetrični i asimetrični obasjavači |
Simetrični obasjavači koriste sferna ili parabolična zrcala, a asimetrični zrcala kombinirana od sfernog i nekog drugog. Snop svjetla simetričnog obasjavača se rasprostire jednakim intenzitetom u svim smjerovima, dok asimetrični obasjavač usmjerava veći dio snopa u jednom smjeru. Namjena asimetričnih obasjavača je ravnomjerno osvjetljivanje velikih površina iz blizine. |
Ciklorame |
Ciklorama (eng. cyc) je naziv za kružnu pozadinu u televizijskim studijima. Isti naziv se koristi za asimetrične obasjavače namijenjene osvjetljivanju tih pozadina. Postavljaju se na pod ili vješaju sa teleskopa na udaljenosti 2 - 3 m od pozadine. Obični obasjavač bi sa te udaljenosti i pod tim kutem donji dio pozadine osvijetlio prejako, a gornji nedovoljno. Asimetrični obasjavač postavljen na pod usmjerava veći dio svjetla prema gore i na taj način ravnomjernije osvjetljava pozadinu. |
Najbolji efekat se postiže istovremenim osvjetljivanjem i odozdo i odozgo, podnim i visećim cikloramama. Ciklorame se često slažu u baterije, što omogućuje jednostavna pretapanja između nekoliko boja svjetla |
Nije svejedno na koji način je okrenuto asimetrično zrcalo. Kriva orijentacija će rezultirati rezultatom suprotnim od željenog: donji dio pozadine će biti osvijetljen jače a gornji slabije nego bi je osvijetlio simetrični obasjavač. |
Obasjavači s fokusiranjem |
U ovu skupinu pripadaju poznati cvajer i pinca koje Englezi nazivaju blondie (plavuša) i readhead (crvenokosa) prema bojama u kojima je ove reflektore proizvodila tvornica Ianiro. Obasjavači sa fokusiranjem dijele dobre i loše karakteristike ostalih obasjavača: visoku efikasnost, dvojnu prirodu svjetla i slabu djelotvornost vrata. Razlika je mogućnost pomicanja žarulje u odnosu na zrcalo, čime se postiže skromna kotrola svjetlosnog snopa. Fokusiranje, naime, djeluje samo na dio svjetla reflektiran od zrcala, dok svjetlo koje dolazi izravno iz žarulje ostaje neizmjenjeno. |
Obasjavači s PAR žaruljama |
U naslovu postoji određena kontradikcija jer smo obasjavače definirali kao rasvjetna tijela bez leće, a znamo da PAR žarulje imaju leću. Ovi reflektori koriste efikasnost PAR žarulja, ali daju izuzetno širok snop svjetla što je karakteristika obasjavača. Mogu imati 4, 8 ili 9 žarulja, po čemu dobivaju imena 4-lite, 8-lite ili 9-lite (for lajt, ejt lajt, najn lajt ). Primjenu prvenstveno nalaze u koncertnoj rasvjeti za osvjetljivanje publike, zbog čega ih nazivaju i blinderima (zasljepljivačima), jer najčešće tuku publici u oči. |
Meko svjetlo |
Ne postoji malen izvor mekog svjetla, fizika je tu neumoljiva. Taj problem desetljećima zaokuplja i konstruktore rasvjetnih tijela i snimatelje. Postoje brojni načini omekšavanja svjetla koji najčešće uključuju reflekiranje tvrdog svjetla od neke plohe ili stavljanje difuzijskih materijala pred izvore tvrdog svjetla. |
Softer |
Ovaj dizajn mekanog reflektora je čest u televizijskim studijima. Žarulje su sakrivene u donjem dijelu kućišta, a svjetlo se reflektira od matiranog zrcala. Na otvoru reflektora se nalazi rešetka (eng. egg-crate) koja nastoji smanjiti rasap i pridonijeti usmjeravanju svjetla. U televizijskim studijima reflektori svijetle sa relativno velike udaljenosti, što uz ograničene dimenzije ovog reflektora rezultira umjereno mekanim svjetlom. Fresnelov reflektor sa velikim okvirom za difuzijski materijal daje svjetlo slične kvalitete, uz bolju efikasnost. Daje ugodno meko svijetlo kada je upotrijebljen iz blizine, na pr. kod osvjetljivanja portreta. |
Aurasoft |
Na slici vidimo Aurasoft i njegovog konstruktora Dereka C. Lightbodyja, dugogodišnjeg dizajnera svjetla BBC-ja. Aurasoft pokušava riješiti jedan od ključnih problema mekog svjetla: odnos kvalitete i efikasnosti. U ovoj konstrukciji je inovativan materijal od kojeg je načinjeno zrcalo. Sastoji se od velikog broja kružnih ispupčenja koja reflektiraju svjetlo u svim pravcima. Na taj način je postignut visok stupanj refleksije i odlična disperzija svjetla, što rezultira vrlo mekim svjetlom neuobičajeno visoke efikasnosti. |
Chimera |
Poput Aurasofta i Chimera primjenjuje materijal koji je rezultat novih tehnologija. U slučaju Aurosofta se radi o materijelu koji reflektira, dok se Chimera temelji na difuzijskom materijalu koi propušta svjetlo mijenjajući mu kvalitetu. Radi se o materijalu sličnom saću koji omogućava izbor različitih širina snopa svjetla, ne mijenjajući pri tom njegovu kvalitetu. |
Chimera je nastavak koji se postavlja ispred reflekora. Proizvode se u raznim dimenzijama, za sve vrste i veličine reflektora. Slika lijevo prikazuje isti predložak osvijetljen istim reflektorom, sa iste udaljenosti, ali uz primjenu različitih Chimera nastavaka. Širina snopa se mijenja ovisno o primjenjenom nastavku, ali svjetlo uvijek ostaje mekano. Ono što je fascinantno a iz slike se ne može vidjeti je to što je mekoća vidljiva na rubu snopa zadržana i u sredini. Ukoliko prođemo rukom ispred snopa, sjena će biti jednako mekana kao rub.
|
Fluorescentna rasvjeta |
Pojava fluorescentnih cijevi koloristički prilagođenih potrebama filmskog i TV snimanja otvorila je nove perspektive primjene mekog svjetla u studiju i na lokaciji. Fluorescentna rasvjeta je lagana i efikasna, troši malo struje, ne grije, i daje odličnu mekoću svjetla. |
Nastavak:
|
Regulatori rasvjete |