Motivacija svjetla |
Mnogi televizijski žanrovi, poput kvizeva, okruglih stolova ili glazbenih emisija ne kriju da su snimljeni u studiju. Scenografije u tim emisijama su najčešće apstraktne, i ne smatra se greškom ukoliko se kamera ili reflektor pojave u kadru. Gledalac je u svakom trenutku svjestan da promatra studijsku inscenaciju. Televizijska drama, kao i igrani film, polazi od sasvim drugačijih pretpostavki. Scenografija je u pravilu realistična, a od gledaoca se očekuje da povjeruje kako promatra stvarno zbivanje. Da bi gledalac mogao povjerovati, i rasvjeta mora biti realistična, zbiljska, kao što bi rekao Vilmos Zsigmund. Rasvjeta koja proturječi iskustvu, koju gledalac doživljava kao lažnu i namještenu, razara uvjerljivost čitave drame. Rasvjeta će biti uvjerljiva ukoliko gledalac može povjerovati da svjetlo kojim je osvijeljena scena dolazi iz izvora vidljivog u kadru, ili iz izvora izvan kadra čije se postojanje može pretpostaviti. Takvu rasvjetu nazivamo motiviranom. Motivirana rasvjeta mora po smjeru, kvaliteti, boji i intenzitetu odgovarati svjetlu izvora iz kojeg po pretpostavci dolazi. |
Zbiljsko i nezbiljsko |
U oba kadra čovjek stoji ispred prozora, i u oba kadra se vidi svjetiljka u pozadini, ali tu svaka sličnost između ovih kadrova prestaje. Gornji kadar djeluje zbiljski a donji nezbiljski zbog načina na koji su osvijetljeni. Svjetiljka u gornjem kadru je dovoljno nadeksponirana i djeluje kao uvjerljivi izvor svjetla. Zid u pozadini je zaista osvijetljen svjetlom svjetiljke, i to se osjeća. Lice je osvijetljeno općim difuznim svjetlom za koje možemo pretpostaviti da je u stvari svjetlo svjetiljke reflektirano od stropa i zidova. Pretpostavku potvrđuje i boja lica, koja je u skladu sa bojom zidova. Akcenat niskog stražnjeg svjetla na desnoj strani lica dolazi iz smjera svjetiljke. Gotovo sve spomenute vrline su negirane u donjem kadru. Smjer, intenzitet i boja svjetla kojom je osvijetljeno lice ne odgovaraju svjetiljci u pozadini. Zavjesa je prejako osvijetljena. Teorijski je naravno moguće da u prostoriji postoji druga svjetiljka koja osvjetljava lice, a nije vidljiva u kadru. Ali problem je u tome što svjetlo te pretpostavljene svjetiljke osjećamo kao svjetlo reflektora. |
Motivirana i nemotivirana rasvjeta |
Slijedeća dva primjera snimljena su u sudnici. Inscenacija je slična: sudac, svjedoci, porota. U prvom primjeru svjetlo je motivirano, a u drugom nije. |
Izvor svjetla je prozor vidljiv u totalu. U bližim kadrovima prozor nije vidljiv, ali svjetlo po smjeru i kvaliteti odgovara svjetlu koje bi moglo doći od prozora. Snimatelj je do te mjere poštovao realističnu motivaciju svjetla da je izbjegavao stražnje svjetlo u kadrovima suca i publike, jer za njega ne bi imao opravdanje. Za odvajanje planova se oslonio na međuodnos bočnog glavnog i pozadinskog svjetla. Klupa za svjedoke je osvijetljena i stražnjim svjetlom, jer se iza nje nalazi prozor. |
U ovom primjeru izvor svjetla nije vidljiv niti u jednom kadru, a ne možemo ga baš ni pretpostaviti. Svjetlo dolazi pomalo iz svih smjerova, a jedini svjetlosni akcenat predstavlja stražnje svjetlo za koje nema realistične motivacije. Stil rasvjete podsjeća na klasične studijske televizijske emisije poput dnevnika ili okruglih stolova. Teško je ne primjetiti da se ne radi o stvarnoj sudnici već o scenografiji. |
Granice realizma |
Na gornjoj slici je lice žene u prednjem planu osvijetljeno iz smjera kamina, gotovo tročetvrtinskim prednjim svjetlom, iako je izvor svjetla (prozor) iza nje. Na donjoj slici je lijevi glumac osvijetljen visokim stražnjim svjetlom koje nikako ne može dolaziti od svjetiljke koja se nalazi u visini glumčevog lica. Teško je pronaći film u kojem minucioznom analizom ne bi bilo moguće pronaći varke ove vrste. Ne radi se o pogreškama ili neznanju već o primjerima snimateljske vještine. Svjetlo u filmu i TV drami ne služi znanstvenoj, već likovnoj istini. Zadatak je stvoriti likovno čitku sliku koju gledalac, čija pažnja je prvenstveno usmjerena na priču, može prihvatiti kao zbiljsku. U gornjem kadru je važno da vidimo lice žene koja se namjerno okrenula od sugovornika, a stražnje svjetlo u donjem kadru daje volumen liku glumca koji bi bez njega ostao plošan i priljepljen uz pozadinu. |
Pitanje izvedbe |
Svjetlo u gornjem kadru bez poteškoća prihvaćamo kao svjetlo motivirano svjetlom svijeća, dok u donjem kadru već na prvi pogled osjećamo prisutnost reflektora. Oba kadra se oslanjaju na konvenciju i dobronamjernost gledatelja. Lica su osvijetljena pod znatno višim kutem nego bi ih osvijetlile svijeće, ali tu sličnost prestaje. Žućkasto svjetlo na licima u gornjem kadru u skladu je sa toplim svjetlom svijeća, dok u donjem prepoznajemo boju svjetla reflektora. Prednji plan je u gornjem kadru zatamnjen, što nam olakšava prihvaćanje svijeća kao izvora svjetla. U donjem kadru je čitav prednji plan osvijetljen na isti način kao i lica, što ukazuje na postojanje izvora svjetla izvan kadra. Najvažnije je, međutim, što je plamen svijeća u gornjem kadru najsvjeliji elemenat scene, dok su u donjem sreberni stalci za svijeće, čaše i tanjurići svjetliji od svijeća samih. |
Bolje od prirode |
Nastavak:
|
Ugođaj u TV drami |